TvåBlirTre

Alla inlägg den 4 mars 2010

Av Jacquline - 4 mars 2010 15:22

Idag består jag av cirka 95 % vatten. Helt plötsligt, från ingenstans. Jag har inte haft några vätskeproblem alls innan men när jag vaknade imorse så var jag som ett med min tempurmadrass, man kan lixom forma mig lite efter behag. Äckligt..


Well well, bussen kom inte i morse eller så var den för en jävla gång skull på pricken när den skulle vara där, jag var där 1 minut efter att den skulle gått men känns ändå som om jag hade sätt om den körde förbi.. Men sånt händer :) Hann till matteprovet iallafall, det gick väl, jaa jag har faktiskt inte en blekaste aning om hur det gick. Jag hoppas på det bästa. Jag förstår inte riktigt meningen med att kunna dela, dividera och multiplicera X och Y och J. Min lärare påstod att man hade användning av det när man sydde gardiner.. Jag vet inte vad han har för gardiner? I alla fall tror jag han gör det mycket krångligare för sig än vad han hade behövt..


Imorn är jag ledig och snart kommer älsklingen hit, mys pys :) Men nu ska jag ta hand om tvätten -.- Puss & Hej!

Av Jacquline - 4 mars 2010 07:16

Bebisen

I vecka 32 väger din bebis närmare 1.8 kg och är c:a 44 cm från topp till tå.


Under den här perioden rör bebisen sig mer och kraftfullare än någonsin. Kommande veckor bli utrymmet att röra sig allt mindre, och den så kallade fosterställningen blir den enda möjliga. Håll reda på fosterrörelserna och kontakta MVC om de plötsligt skulle minska i frekvens och/eller intensitet.


Tillväxttakten avtar nu något och utgörs främst av ökat underhudsfett som också gör att bebisen ser rundare och mindre skrynklig ut. Amningsreflexen är utvecklad och vid beröring av kinden vänder bebisen på huvudet för att söka efter bröstet, och beröring av underläpp gör att den öppnar munnen. Den klarar också att suga och svälja på ett koordinerat sätt.


Du

Din livmoders översta del finns nu c:a 13 cm ovanför naveln. Nu när bebisen vuxit sig så stor och livmodern är högre i buken kan du märka av en ny upplevelse: när bebisen ligger uppochner i mage kan den sparka uppåt och träffa dina revben. Trycket kan göra att det känns ömt, särskilt om bebisen fastnar med en fot mellan revbenen. Du kan delvis förhindra detta genom att sitta upp så mycket som möjligt.


Då bebisens behov av vitaminer och mineraler är större än någonsin nu så bör du fortsätta att äta ditt vitamintillskott ända fram till förlossningen. Om du inte redan har gjort det så kan det vara ide att skriva ett förlossningsbrev där du bland annat berättar om hur du ser din förlossning och vad du vill undvika.


Jag som tyckte min mage var så himla stor.. hade ju lika gärna kunnat vara pms-svullnad eller nått ^^ Aja större lär den väl bli på dessa 8 veckor som kvarstår, börjar närma sig nu! Rör sig kraftigare än någonsin stämmer absolut in på mig iallafall, känns som om revbenen ska sprättas loss, inte alls nå vidare behagligt..  Och sömn verkar inte vara så poppis heller om han inte brås på mig och lever sig in i drömmarna ;)


Men nu ska jag kila till bussen, skola, matteprov! Algebra och ekvationer!! Jag skulle behöva ett lycka till...


Puss och hej

Presentation


Skriver om mitt liv som 17 årig mamma till Lowe. En liten prins född 29 April 2010.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2010 >>>

Senaste inläggen

Dagens länkar

Dagens Länkar

bubbelroom

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor

Tidigare år

Sök i bloggen

Bloglovin

Bli mamma

Lnk Juice


Ovido - Quiz & Flashcards