TvåBlirTre

Alla inlägg under februari 2010

Av Jacquline - 28 februari 2010 15:13

Allting luktar majonäs, och jag bara gråter.. Och ända andledningen jag kan finna till att jag gråter är väl just den... att hela världen luktar majonäs. Visst, det är riktigt illa, men jag kan kanske tycka att jag överreagerar en aning?  Nää idag är jag rätt glader faktiskt men igår var livet bittert, tydligen :P


Well, har inte hänt speciellt mycket i helgen. I fredags var jag och fika med en gammal klasskompis som jag gick 2-5:an tillsammans med, mycke trevligt :) Och sen på eftermiddagen åkte jag hem till Mick och var där tills igår och sen begav det sig till Nathalie igår kväll och kollade melodifestivalen, som enligt mig var riktigt kass igår :/ okej.. så lite hade jag väl inte gjort i helgen ändå kanske men :) Ikväll kommer iallafalla Mick hit och morn är sportlovet slut och dax för skola igen, vilket jag anser är skönt!! Allting känns som en ända lång transsport sträcka nu, och loven känns som ett stillastående kapitel. Loven fungerar lixom som några slags milstolpar i mitt huvud och när man uppnått en sån så vill jag fortstta mot nästa :D


Nu ska jag gå och laga lite mat :) Puss & Hej..

Av Jacquline - 25 februari 2010 12:58

Jag råkade halka in på nått diskussionsforum om unga mammor. Alltid intressant och leder alltid till heta debatter, men det var inte nån het debatt jag hängde upp mig på utan där en 18 årig mamma till en 1,5 månaders gammal dotter hade ställt en fråga om hur killar ställer sig till att inleda ett seriöst förhållande med en mamma. Hon hade alltså blivit lämnad av pappan under graviditeten och ville såklart inte leva ensam hela livet. Verkade för övrigt som en ganska vettig tjej. De ända svar hon fick var "ALDRIG, så fort jag ser en ung morsa som ser bra ut så ringer det höga varningsklockor, det känns som om dem är ansvarslösa och det vill inte jag ha i en seriös relation", "Nej, unga mammor är slampiga", "Det är sexigt och slampigt med gravida, så jag sätter gärna på dem"... etc, etc. Det är alltså oansvarigt och slampigt att skaffa barn.. För det första, oansvarigt. Det känns snarare som om det är tvärtom! Ja okej, det finns en drös med tjejer/kvinnor som skaffar barn oansvarslöst, men majoriteten är väl ändå väldigt ansvarsfulla som tar på sig den stora rollen och tar det ansvaret.. Och sen slampigt.. Vad är det som är slampigt? Den frågan har jag frågat en himla massa för det är tydligen en vanlig åsikt bland killar, men jag har aldrig fått nått konkret och vettigt svar. Så om det är någon som har det så kan ni ju komma med de! Blir det helt plötsligt mer tydligt och klart för er att tjejen har haft sex med en annan kille, eller vart ligger problemet? Jag tycker det är allt annat än slampigt eller sexigt med gravida. Det är fint, vackert.. Men sexigt? Så fort någon har nämnt att det är sexigt med gravida så har jag vart tvungen att fråga varför och alltid får man svaret "magen är sexig". Seriöst, jag är en halv sekund ifrån att spy upp en hel veckas matintag... Hur kan man anse att en mage med ett barn i är sexig, barn och sex går inte riktigt ihop i mitt huvud..


Och nu menar inte jag att pappan till barnet inte får tycka att sin gravida tjej är sexig. Och jag menar inte att man inte får ha sex när man är gravid, eller att de på nått sätt i världen är äckligt. Men om man ska börja leka sjuka lekar som framhäver magen och själva graviditeten i akten så känns det enligt mig riktigt, rysligt sjukt! Och bara för att man tycker någon är sexig så innebär inte det att själva magen är sexig. Hade Mick talat om för mig att han tyckte min mage var sexig så hade jag sprungit i gömt mig. kvickt!


Å andra sidan har jag svårt att tro att det är så himla många pappor som ser den gravida magen som ett sexobjekt. Jag är ganska säker på att läget blir något annorlunda och väcker andra känslor som inte väcks hos en kille som inte är pappa till barnet. Oavsätt känslor, sjukt!


Jaja, vilken tur att frågan slipper bekymra mig så himla mycket. Jag har världens finaste pojkvän och enligt mina planer så hade jag tänkt leva resten av mitt liv med honom :)<3 Annars hade jag inte valt att skaffa barn med honom, för enligt mig är det viktigt med en pappa i bilden och jag tror att även om väldigt många skilsmässobarn är lyckliga så är en miljö med mamman och pappan tillsammans den miljö som är tryggast. Och det är väl de man vill ge sitt barn. Sen är jag väldigt emot folk som lever ihop för barnens skull, då ska man hellre skilja sig. Barn är inte dumma i huvudet, de skapar dåliga vibbar och de känner av de, vilket leder till en ganska otrygg miljö iallafall.


Puss & Hej :)

Av Jacquline - 25 februari 2010 12:40

Bebisen

Bebisen är nu omkring hela 42 cm från huvud till tå och väger omkring 1.6 kg. Den här veckan är en milstolpe i bebisens utveckling då lungorna får förmågan att fungera på egen hand tack vare bildandet av en “surfaktant” som hindrar att lungblåsorna faller ihop om bebisen av någon anledning skulle förlösas och bli tvungen att andas utanför livmodern.


Öronen är nästan helt färdigutvecklade, både de yttre och inre delarna, och bebisen kan höra din röst som den också kan känna igen efter förlossningen, tillsammans med andra vanliga ljud.


Bebisen bildar också underhudsfett och hudfärgen är mer rosa än röd vid det här laget (för “vita” bebisar). Naglarna är så långa att bebisen kan råka riva sig med dem innuti livmodern.


Du

Den övre delen av din livmoder är nu ungefär 11 cm ovanför navlen och din vikt har sannolikt ökat med mellan 9 och 12 kg. Viktökningen utgörs främst av moderkakan, blodvolym, livmoder, bröst, underhudsfett, vatten och fostervatten, förutom själva bebisen förstås.


Då ligament och muskler i korsryggen börjar mjukna och slappna av inför förlossningen så kan det hända att du börjar få ryggvärk. Det finns inte mycket man kan göra för att förhindra detta förutom att försöka göra det så bekvämt som möjligt för sig.


Det är också vanligt att få halsbränna under de sista veckorna eftersom livmodern inte lämnar mycket plats kvar för magen och dess innehåll som då kan pressas upp i matstrupen. Det kan hjälpa att äta mindre måltider fast oftare.


   

Av Jacquline - 25 februari 2010 07:26

Klockan är 7, jag är ledig och kan inte sova, irriterande. Vaknade väl typ 05.30 när Mick skulle upp till jobbet. Sen kunde jag inte somna om pga massa sammandragningar, onda sådana :/ Sen när de väl hade lugnat ner sig och jag tänkte sova så fick jag världens klump i magen när jag blundade och såg de där äckliga monstrena i Anastasia framför mig, huuua! Jag kan se i princip vilken skräckfilm som helst utan att bli de minsta berörd.. men Anastasia och häxan i Snövit!! Där går gränsen. ;) Jag kan höra bakgrundsmusiken i Anastasia framför mig och jag ryser genom hela kroppen. Eller häxan i Snövit, jag hade en kund på bion en gång som såg precis ut som henne. Jag höll nästan på att börja gråta, haha! Allt fäster och gnager sig fast i huvudet så lätt när man är liten, sånt som var obehagligt då tycker man är obehagligt hela livet. För första gången förstår jag 15 års gränsen på filmer, okej jag syftar inte på Snövit och Anastasia, de var nog jag som var lite överkänslig. Men de ända riktiga skräckfilmer jag har sätt som jag minns riktigt äckliga, de är de som jag såg när jag var 10-12 år. Jag blir så besviken varje gång jag ser en skräckfilm för jag får aldrig den där riktigt rysliga känslan. Varför man nu vill ha den....  


Nu ska jag kila upp och äta frukost. Jag mår illa och de brukar konstigt nog betyda hungrig nu för tiden. Ikväll ska jag in till stan och kolla på High school Musical, innan dess blir det nog bara lugnt :) Kommer lite nya magbilder senare idag oxå, får ju hålla mig till rutinerna.


Puss Puss

Av Jacquline - 24 februari 2010 13:35

Va glad jag blir! :D Massa kommentarer att godkänna när man kommer in, fortsätt så!! Alltid kul med respons även om jag skriver mycket för min egen skull :)


Skulle ju på förlossningen idag på återbesök idag, vilket jag var.. Och eftersom jag sitter här så gick det ju bra! Visst, tappen är lite kort men den är trots allt bättre nu så han ska nog kunna ligga kvar där inne "fulltid", får hoppas på de!


Igår var jag in till stan, skulle på Ung mamma grupp egentigen men den var inställd. Så det blev bio och fika med mamma. Var och såg It's complicated. Helt okej "fördriva tiden film", perfekt film för damer 50+ kan jag tänka mig, är mest den kategorin som går och ser den oxå och den verkar ju uppskattas. En som jobbar i kassan hade vart och sätt den, tydligen hade damerna ställt sig upp och applåderat vid nån scen då det visas en oerhört läcker mansmage (tillhörande gubbe 50+, täckt med svart hår, ganska otränad). Och det är väl precis så mycket den kategorin tycker är okej att det visas, visas det mer blir de generade och tycker det är rått. Och i den här filmen visas inte mer, trots att hela filmen går ut på sex och otrohet. Min lärdom av detta biobesök: När kvinnor passerar 50, så blir de som 14 åriga flickor fast på en annan nivå igen.. 1. 14 åringen skriker vid Twilight, 50 åringen skriker vid håriga gubbmagar. 2. De pratar under filmen, högt. 3. De skrattar under filmen, mycket högt och ofta, åt saker som inte borde skrattas åt.


Såå alla 50+ damer bör lägga av med sin dåliga attityd "dagens ungdomar, skaka på huvudet och klaga". (samma gällande 14 åriga tjejer). Ni är likadana, ni lägger bara över skulden på varandra för att ni känner igen er. På så sätt känner ni er bättre.  Haha mycket man lär sig av psykologin... Nee lite ironi och generalisering här va :) Får väl hoppas att ni tål det.


Nu ska jag gå upp och äta nått innan jag svälter ihjäl. Och ikväll hoppas jag innerligt att älsklingen kan ta sig hit, nu när jag inte behövde läggas in. Som sagt, alldeles för länge sen vi sågs. Hans gamla t-shirt börjar lukta mig.. de är ett klart tecken på att det var på tok för läng sen sist!! :(


Puss och Kram

Av Jacquline - 23 februari 2010 00:09

Har man inget liv, så har man inte. I alla fall har jag dåligt med det nu i kväll. Har försökt sitta och fixa en ny design eftersom den andra va dötrist. Var inte så lätt som jag tänkte mig, få bakgrundsfärgen i samma färg som headern och gud...  Jag vet, jag lyckades inte på pricken, men på min dator ser det iallafall bra ut nu ^^ Sen imorgon när jag går upp på pappas Mac och kollar så så är det väl både grönt och rött och lila och då tar mina tvångstankar över så får jag sitta i timmar för att få de att se bra ut igen :( Det orkar inte jag, så om det ser för jävligt ut så får ni helt enkelt ändra färginställning på er dator till en något sämre :)

-Överens?

-Ja

-Häärligt!!


Well, idag har det inte hänt speciellt mycket, suttit hemma, längtat ihjäl mig efter älsklingen. Inte setts på över en vecka!!

-Surt?

-Ja..

Min schizofrena sida gör sig hörd när jag känner mig ensam ;) Finns det ingen som svarar så får man låtsas.. Jaja, det är väl ungefär så mycket jag har gjort idag.. Pratat med mig själv, längtat, kollat i taket..


Imorn blir det att åka in till stan vid 11, går till mamma en sväng sen till Ung mamma grupp klockan 3, och sen tillbaka till mamma igen skulle jag kunna tänka mig. Trevligt trevligt :)


Men nu ska jag försöka ta och sova lite, Nattikramar till er gott folk!

Av Jacquline - 21 februari 2010 19:52

Nu kommer ni att tro att jag är fullständigt galen och ringa dårhuset så jag blir inlagd! Men jag var bara tvungen att testa en sak efter att jag vart inne och läst en gravid tjejs blogg som hade gjort detta testet, en så kallad "könsbestämmelse" av fostret. Tydligen behöver man inte va gravid heller för att de ska stämma utan de räcker att man har barn. Man ska knyta fast sin förlovningsring i ett snöre och hålla över handleden, om ringen börjar pendla fram och tillbaka är det en kille och om den börjar gå i cirklar är det en tjej. Så om man har två barn, 1a barnet en pojk och 2a en flicka så ska ringen först pendla sen röra sig i cirklar.  Jag tror (trodde) verkligen inte på sånt här men var bara tvungen att testa. Jag vet ju att det är en liten kille så på mig "stämmer" det ju. Tyvärr är jag ensam hemma så jag kunde inte filma mina fingrar så ni kan se om jag gör nått med dem, men jag lovar att jag rör mig verkligen inte ur fläcken!! Jag tycker det här var riktigt, riktigt obehagligt om jag ska vara ärlig. Inte alls kul :S

(Anledningen till att jag tar bort handen och tar tillbaka den är för att ni ska se att ringen stannar upp när jag inte har min handled där).

Stämmer det här på er andra som är gravida/har barn?


Av Jacquline - 21 februari 2010 18:06

Då hade snart denna söndagen paserat oxå :) Helt okej trots allt, först en långdusch och bastu sen fick jag nått plötsligt matlagningsryck och stekte kyckling och gjorde världens godaste sås till de med lite avokado, kesella och massa vitlök och peppar med liiite wookade grönsaker på sidan om, smarrigt värre! Och när jag ändå höll på bakade jag chokladbollar och blandade i riven blockchoklad i, att rekomendera!  Sen ut i snön (!) och lekt med lilla Lisa flisa. Duktigt? Ja de tycker jag!! Nu blir det en varm kopp te och slänga sig i soffan och kika på tv :) Puss & Kram



Presentation


Skriver om mitt liv som 17 årig mamma till Lowe. En liten prins född 29 April 2010.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Senaste inläggen

Dagens länkar

Dagens Länkar

bubbelroom

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor

Sök i bloggen

Bloglovin

Bli mamma

Lnk Juice


Skapa flashcards