TvåBlirTre

Direktlänk till inlägg 4 mars 2010

Vecka 32+0

Av Jacquline - 4 mars 2010 07:16

Bebisen

I vecka 32 väger din bebis närmare 1.8 kg och är c:a 44 cm från topp till tå.


Under den här perioden rör bebisen sig mer och kraftfullare än någonsin. Kommande veckor bli utrymmet att röra sig allt mindre, och den så kallade fosterställningen blir den enda möjliga. Håll reda på fosterrörelserna och kontakta MVC om de plötsligt skulle minska i frekvens och/eller intensitet.


Tillväxttakten avtar nu något och utgörs främst av ökat underhudsfett som också gör att bebisen ser rundare och mindre skrynklig ut. Amningsreflexen är utvecklad och vid beröring av kinden vänder bebisen på huvudet för att söka efter bröstet, och beröring av underläpp gör att den öppnar munnen. Den klarar också att suga och svälja på ett koordinerat sätt.


Du

Din livmoders översta del finns nu c:a 13 cm ovanför naveln. Nu när bebisen vuxit sig så stor och livmodern är högre i buken kan du märka av en ny upplevelse: när bebisen ligger uppochner i mage kan den sparka uppåt och träffa dina revben. Trycket kan göra att det känns ömt, särskilt om bebisen fastnar med en fot mellan revbenen. Du kan delvis förhindra detta genom att sitta upp så mycket som möjligt.


Då bebisens behov av vitaminer och mineraler är större än någonsin nu så bör du fortsätta att äta ditt vitamintillskott ända fram till förlossningen. Om du inte redan har gjort det så kan det vara ide att skriva ett förlossningsbrev där du bland annat berättar om hur du ser din förlossning och vad du vill undvika.


Jag som tyckte min mage var så himla stor.. hade ju lika gärna kunnat vara pms-svullnad eller nått ^^ Aja större lär den väl bli på dessa 8 veckor som kvarstår, börjar närma sig nu! Rör sig kraftigare än någonsin stämmer absolut in på mig iallafall, känns som om revbenen ska sprättas loss, inte alls nå vidare behagligt..  Och sömn verkar inte vara så poppis heller om han inte brås på mig och lever sig in i drömmarna ;)


Men nu ska jag kila till bussen, skola, matteprov! Algebra och ekvationer!! Jag skulle behöva ett lycka till...


Puss och hej

 
 
Idaho

Idaho

4 mars 2010 08:39

Lycka till på matteprovet!

http://www.idaho.bloggplatsen.se

 
michaela

michaela

4 mars 2010 14:53

tycker de är så gulligt att vara gravid :)

http://tradrian.blogg.se

 
Evelina - Blivande mamma

Evelina - Blivande mamma

6 mars 2010 10:50

Ja absoult! Vad fin mage :)

http://Loon.blogg.se

 
jessica

jessica

9 mars 2010 22:22

Vilken fin bebis mage :) nervös inför förlossningen?

http://mammatillangelina.bloggplatsen.se

 
jessica

jessica

9 mars 2010 22:44

Jo man blir ju mer o mer nervös ju närmare dagen kommer. Men jag kan säga att det kommer vara värt all smärta det är den underbaraste känslan då när de kommer komma upp på bröstet. Då glömmer du allt :)

http://mammatillangelina.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jacquline - 6 augusti 2010 23:23

Framöver så kommer jag att skriva på http://mammatilllowe.blogg.se istället, hoppas ni fortsätter att läsa!!! :D<3 ...

Av Jacquline - 29 juli 2010 19:46

Jaha då rinner tårarna igen.... men det får bli så här nu, jag orkar inte kämpa mer, tyvärr. Det är väl ingen hemlighet och i morgon vet alla ändå. Jag och Lowe kommer flytta till pappa tills de att jag och Lowe hittar en egen lägenhet. Självklart ho...

Av Jacquline - 29 juli 2010 10:55

Oh vilken kreativ morgon :) Gick upp klockan 8 efter att ha legat och snackat med min lilla prins i sängen någon timma. Insåg att det inte fanns nått att äta till frukost så tänkte baka scones. Insåg att det varken fanns mjölk eller smör så sprang bo...

Av Jacquline - 28 juli 2010 20:38

Så nu har min duktiga prins blivit vaccinerad, han fick till ett litet tjut men sen blev han tyst när jag tog upp honom. Jag ville dock inte se så jag gick där i från, började ju nästan gråta av att gå in i rummet haha, jag är lite larvig men sprutor...

Av Jacquline - 28 juli 2010 10:37

Hej igen!! Jag och Lowe har varit hos pappa några dagar, där av min kassa uppdatering. Har inte mått nå vidare bra så har inte haft någon ork. Idag ska iallafall Lowe till BVC och få sin 3 månadersvaccin, usch hoppas att han inte blir allt för f...

Presentation


Skriver om mitt liv som 17 årig mamma till Lowe. En liten prins född 29 April 2010.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2010 >>>

Senaste inläggen

Dagens länkar

Dagens Länkar

bubbelroom

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor

Sök i bloggen

Bloglovin

Bli mamma

Lnk Juice


Ovido - Quiz & Flashcards