TvåBlirTre

Alla inlägg den 18 februari 2010

Av Jacquline - 18 februari 2010 18:38

Hyffsat ohändelserik dag idag, fast väldigt skön! Bara varit hemma och hos barnmorskan, allt var bra. Järnvärderna var dugliga och viktuppgången med, gått upp 10 kilo!! Jisses.. Blodtrycket bra och lillkillen hjärta travar på, dock mycket lägre puls en vanligt men det berodde på att han för ovanlighetens skull låg och sov, eller stillsamt låg och filosofera om livets stora frågor.. vem vet. Nått jag blev lite förvånad över var bara att det inte behövdes göras nått extra ultraljud. Jag hade en reflux (missbildning på urinvägarna) när jag var liten och när min kusin föddes behövde de göra ett ultraljud innan han föddes för att kolla om han hade pga att jag haft det, men min eget barn behöver inte göra nått? Skumt, känns som den risken är större än att min kusin får de. Aja istället ska vi gå till BVC varje vecka och lämna urinprov på honom hela första året.. Känns ju mer komplicerat om du frågar mig :P


Men nu ska jag gosa ner mig i sängen och kolla på film.. och dricka te :) Puss och hej!

Av Jacquline - 18 februari 2010 09:53

Jag är lite smått hopplös helt enkelt. Inte sovit mer en max 2 timmar i natt, kollat på klockan varje halvtimma och sprungit på toa varje kvart, han ligger och trycker på blåsan så känns som jag ska kissa ner mig jämt och ständigt! I alla fall, när klockan ÄNTLIGEN är "dax att kliva upp" och klockan ringer så stänger jag av den, inte snooz som jag brukar för jag är inte trött. Klart jag somnar! Suck :( Jaja.. ska snart åka in till mödravården iallafall på vanligt kontrollmöte, känns ju som jag har rätt mycket kontroll för tillfället men nått jag verkligen, verkligen måste göra är att be om moderskapsintyget. Hon måste tappat det totalt, och jag med. Stressigt stressigt, borde skickat in det till försäkringskassan för minst 2 veckor sen så jag får min föräldrarpenning i tid. Får hoppas att det inte föds så många barn så det går snabbt och kvickt ^^


Jaja nu sitter jag med obligatoriska morgon-te och kollar på bilder, hittade några sen i höstas på min gamla medryttarhäst, saknar hästryggen :(  Så fort jag får tid efter lillprinsen är född ska jag ta mig an att hitta någon ny häst som jag åtminstone kan ta hand om 1 gång i veckan. Lär inte hitta nån mysigare än Zarie, Det blir i alla fall inte lätt. Men men, ridas ska de! :)

     

Men nu ska jag ta och göra mig iordning, Puss Puss!

Av Jacquline - 18 februari 2010 09:25

Bebisen

Nu kanske det börjar kännas som att du varit gravid i en evighet och det kan vara svårt att    tänka sig att du ska vara gravid i ytterligare 10 veckor. Men din bebis måste fortfarande växa till sig en hel del innan han eller hon är redo att komma till världen. Bebisen är nu 41 cm från topp till tå och väger omkring 1,4 kg.


Även om din bebis ligger skyddad av fostervattnet och livmodern kan den känna och reagera på smärta. Man kan se med ultraljud hur bebisen övar på att andas för att göra sig redo för världen utanför. Om den sväljer fostervatten i fel struprör kan du känna hur den får hicka


Om din bebis föddes nu skulle den kunna hålla sig varm utan kuvös. Huden börjar bli mjuk och len allteftersom underhudsfettet utvecklas. Fettet isolerar mot kyla och fungerar som en energireserv.              


Du

Din livmoders översta del kan du nu känna c:a 10 cm ovanför navlen. Livmodern, moderkakan och vätskemängden kommer att öka stadigt under de kommande 10 veckorna och du kommer förmodligen att gå upp ungefär ett halv kilo per vecka.


Eftersom du blir större blir det allt svårare att röra sig snabbt. Du är inte längre så smidig och du bör vara försiktig för att undvika att trilla och skada dig eller bebisen. Tänk på att bibehålla en god hållning när du sitter och står; det kommer att underlätta för dig och minska risken för smärtor i ryggen. Du bör rulla över på sidan innan du stiger upp efter liggande position för att undvika att belasta magmusklerna som är uttänjda och svagare än normalt.

  

Presentation


Skriver om mitt liv som 17 årig mamma till Lowe. En liten prins född 29 April 2010.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Senaste inläggen

Dagens länkar

Dagens Länkar

bubbelroom

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor

Tidigare år

Sök i bloggen

Bloglovin

Bli mamma

Lnk Juice


Ovido - Quiz & Flashcards