TvåBlirTre

Direktlänk till inlägg 18 februari 2010

Vecka 30+0

Av Jacquline - 18 februari 2010 09:25

Bebisen

Nu kanske det börjar kännas som att du varit gravid i en evighet och det kan vara svårt att    tänka sig att du ska vara gravid i ytterligare 10 veckor. Men din bebis måste fortfarande växa till sig en hel del innan han eller hon är redo att komma till världen. Bebisen är nu 41 cm från topp till tå och väger omkring 1,4 kg.


Även om din bebis ligger skyddad av fostervattnet och livmodern kan den känna och reagera på smärta. Man kan se med ultraljud hur bebisen övar på att andas för att göra sig redo för världen utanför. Om den sväljer fostervatten i fel struprör kan du känna hur den får hicka


Om din bebis föddes nu skulle den kunna hålla sig varm utan kuvös. Huden börjar bli mjuk och len allteftersom underhudsfettet utvecklas. Fettet isolerar mot kyla och fungerar som en energireserv.              


Du

Din livmoders översta del kan du nu känna c:a 10 cm ovanför navlen. Livmodern, moderkakan och vätskemängden kommer att öka stadigt under de kommande 10 veckorna och du kommer förmodligen att gå upp ungefär ett halv kilo per vecka.


Eftersom du blir större blir det allt svårare att röra sig snabbt. Du är inte längre så smidig och du bör vara försiktig för att undvika att trilla och skada dig eller bebisen. Tänk på att bibehålla en god hållning när du sitter och står; det kommer att underlätta för dig och minska risken för smärtor i ryggen. Du bör rulla över på sidan innan du stiger upp efter liggande position för att undvika att belasta magmusklerna som är uttänjda och svagare än normalt.

  

 
 
Baraemma

Baraemma

18 februari 2010 16:52

OMG vart har du hittat den bilden? finns det för flera veckor? :) / Emma

http://littletoddler.blogg.se

 
Denise

Denise

23 februari 2010 20:49

Grattis till bebis i magen!

http://knoddenojag.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jacquline - 6 augusti 2010 23:23

Framöver så kommer jag att skriva på http://mammatilllowe.blogg.se istället, hoppas ni fortsätter att läsa!!! :D<3 ...

Av Jacquline - 29 juli 2010 19:46

Jaha då rinner tårarna igen.... men det får bli så här nu, jag orkar inte kämpa mer, tyvärr. Det är väl ingen hemlighet och i morgon vet alla ändå. Jag och Lowe kommer flytta till pappa tills de att jag och Lowe hittar en egen lägenhet. Självklart ho...

Av Jacquline - 29 juli 2010 10:55

Oh vilken kreativ morgon :) Gick upp klockan 8 efter att ha legat och snackat med min lilla prins i sängen någon timma. Insåg att det inte fanns nått att äta till frukost så tänkte baka scones. Insåg att det varken fanns mjölk eller smör så sprang bo...

Av Jacquline - 28 juli 2010 20:38

Så nu har min duktiga prins blivit vaccinerad, han fick till ett litet tjut men sen blev han tyst när jag tog upp honom. Jag ville dock inte se så jag gick där i från, började ju nästan gråta av att gå in i rummet haha, jag är lite larvig men sprutor...

Av Jacquline - 28 juli 2010 10:37

Hej igen!! Jag och Lowe har varit hos pappa några dagar, där av min kassa uppdatering. Har inte mått nå vidare bra så har inte haft någon ork. Idag ska iallafall Lowe till BVC och få sin 3 månadersvaccin, usch hoppas att han inte blir allt för f...

Presentation


Skriver om mitt liv som 17 årig mamma till Lowe. En liten prins född 29 April 2010.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Senaste inläggen

Dagens länkar

Dagens Länkar

bubbelroom

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor

Tidigare år

Sök i bloggen

Bloglovin

Bli mamma

Lnk Juice


Ovido - Quiz & Flashcards