TvåBlirTre

Alla inlägg under februari 2010

Av Jacquline - 12 februari 2010 14:14

Nu kan jag äntligen sätta ord på mina känslor, En vankande pingvin! Där hade vi de, orden jag sökt de senaste veckorna men inte funnit :) Hade inget bättre för mig en tidig fredagmorgon när jag vaknade hos Mick så satt mig och läste Mick "Värsta farsan bok", han som skrivit den förklarade att han vid nått tillfälle undrade hur en vankande pingvin hamnat i hans sängkammare. Haha, jag kände mig på pricken träffad! ;)

  

Ajaa nyss ätit, ungnpankaka. En halv ugnsform smällde pappa upp på min tallrik, artig och väluppfostrad som man är så äter man ju upp de som serveras.. Ikväll beger det sig hem till Mick igen, blir väl antadligen där i helgen. Min första lediga helg sen jul upptäckte jag. Jag behöver pengar men jag känner att jag för tillfället behöver den här helgen minst lika mycket. Nu ska jag bara njuta och ta de lugnt! :)


Puss & Kram, ha en underbar helg gott folk! :D

Av Jacquline - 11 februari 2010 09:01

Bebisen

Den här veckan är din bebis 26 cm från huvud till stjärt och 39 cm totalt. Den väger nu hela 1300 gram. Bebisen fortsätter att öppna och stänga ögonen inne i livmodern och kan urskilja siluetter av föremål, och även människor, om ljuset är det rätta. Bebisen rör sig mycket och du bör kunna känna många rörelser under dagen. Vissa rörelser bör vara återkommande, och om du tycker dig märka en minsking av fosterrörelserna kan du lägga dig ned och räkna. Du bör kunna känna din bebis röra sig ungefär 10 gånger per timma. Om du känner mycket färre än så så bör du kontakta MVC eller din läkare.


Forskning har visat att bebisen inte bara kan höra dig, utan också känna igen din röst, vilket bevisar att den redan kan lära sig, minnas och känna igen.
Barn som föds för tidigt kan vara mycket små, även om de bara kommer några få veckor för tidigt. Det beror på att mycket att tillväxten sker från nu fram till vecka 36, varefter den sjunker något igen. Pojkar väger vanligen något mer än flickor vid födseln. Födelsevikten ligger ofta mellan 3,2-3,5 kg, även om avvikelser inte är ovanliga.


Du

Livmodern är nu 9-10 cm ovanför din navel och din totala viktökning ligger sannolikt omkring 8,5-11 kg. Du kanske märker lite läckage av mjölk från brösten. Den mjölk som läcker nu är inte som den vanliga mjölken, utan innehåller mycket kalorier för bebisen under dess första dagar efter förlossningen, varefter den vanliga mjöken börjar produceras.

  

Av Jacquline - 11 februari 2010 03:33

Vart tog min dröm vägen om att få en lång, djup, härlig nattsömn? Det förblev en dröm, klockan är snart halv 4 på natten och jag orkar inte försöka sova mer. Fick plötsligt extrema sura uppstötningar när jag gick och la mig, inga lindriga heller, utan näst intill smärtsamma. Har haft upp handväskan miljontals gånger i hopp om att hitta mina tabletter men de är nog slut :( Har bara legat rakt upp och ner i ett par timmar med Micks svettiga gamla t-shirt på mig för att känna mig lite mindre ensam och klappat på magen.. Nehe nu ska jag springa upp och hälla i mig en liter mjölk. Hittade på någon hemsida att det skulle lindra, kan det hjälpa? Värt o testa så här på nattkvisten när man inte har nått annat för sig :)


Puss & Kram

Av Jacquline - 10 februari 2010 20:23

Hick, hick och hick, lillprinsen har skapat sig en ny aktivitet! Jaja, idag har jag inte gjort allt för mycket nödvändigt, skolan en lektion.. matte, hade man inte huvudverk innan så fick man! Fick förresten VG på mitt svenskatal som jag var så missnöjd över ^^ De bästa jag har åstadkommit på en muntlig redovisning i livet är nog G- . Hihi, det där kommer jag leva länge på ;D


Snart blir det Andra Avenyn, chokladbollar och en liter te och sen blir det sängen! Sova lääänge ska jag göra!! Börjar inte förrän 14.15 i morgon, underbart! Men åker nog in lite tidigare än då och hälsar på bästaste mamma en stund :)


Inte mycket mer att komma med idag.. Ska ta och krypa upp i soffan.


Puss och God Natt!   


Av Jacquline - 10 februari 2010 16:12

Jag förstår mig inte riktigt på alla dessa nya regler och "lagar" som hamnat på dagis och skolor. Nu mera, sedan några år tillbaka, så får man ju till exempel inte sjunga Svenska nationalsången i  skolorna, för att det anses kränkande mot barn från andra länder. Jag hänger inte med i resonemanget alls.. Om jag åker till Spanien, Turkiet, Afrika, what ever, så känns det fullkomligt naturligt för mig att de sjunger sin egen nationalsång, inte Sveriges. För de andra skulle jag inte känna mig det minsta kränkt. Och för de tredje kan jag inte tänka mig att något land skulle få för sig att ens tänka tanken att förbjuda nationalsången för min skull? Kommer man utifrån till Sverige så får man acceptera svensk kultur, svenska traditioner etc, annars behöver man inte komma hit. Lika väl som åker vi från Sverige till Afrika så får vi acceptera dess kultur, religion, traditioner.. Inga konstigheter? Bör tilläggas att jag inte har några som helst problem med invandrare, jag tycker dem är välkomna i allra högsta grad, så vida de är medvetna om att det är Sverige de åker till, med svenska lagar och svenska traditioner.


Läste någon insändare i tidningen från en upprörd mamma innan som tyckte att skolavslutningar i kyrkan skulle förbjudas på skolor? Hon var muslim och tyckte att hennes son blev fel lärd. Lägg av.. skolavslutningen i kyrkan är ingen grej där de försöker övertyga ungarna om att bli kristna, de finns inget läromässigt i det alls. Och bara för att man är barn så innebär inte det att man inte kan tänka själv. Troligt vis är han väldigt inlärd på den islamska tron, 2 kristna böner om året tar nog inte till skada, tror jag. Å andra sidan kan jag hålla med om att det är lite löjligt att kyrkostunderna ska vara obligatoriska, borde kanske vara fikat i skolan som är obligatoriskt istället, i och med vårt mångkulturella land. Grejen är den att 90 % av alla barn skulle skita i att gå till kyrkan då..


De finns många invandraridioter och det finns många svenska idioter. Idioter finns i alla folkslag. Kritiken går till vårt veka Sverige som förbjuder sånt här larvigt för att vi får lite kritik!

Av Jacquline - 9 februari 2010 17:22

Kom nyss hem från "ung mamma"-gruppen, alltid lika trevligt :) och ska snart iväg och vara barnvakt åt lille Theodor. Man längtar bara ännu mer när man ser dem små sötnosarna, inte för att han är så pyttig längre :O tycker inte alls det var länge sen han kom till världen, ändå är det 8 månader sen, tiden rusar! För övrigt verkar det härska någon slags babyboom över landet, eller så är det bara jag som helt plötsligt tänker på det?  Tycker var o varannan kvinna man ser på stan går omkring med stor mage eller barnvagn och det ploppar upp fler och fler i ens närhet som väntar småknoddar eller nyss fått. Well well, antadligen är det oförändrat, bara jag som hade tankarna på annat håll förrut.


Annars har det inte hänt så mycket idag, skolan 2 lektioner, mitt svenskatal är överstökat, vilket innebär att jag känner mig 5 kilo lättare. Jag HATAR att prata in för massa folk och det kändes inte som det gick nå vidare heller tyvärr. För skakis skulle jag tro. Jag lärde mig nått nytt iallafall, vid nästa redovisning gäller sjal eller halsduk alternativt polotröja haha. Jag blir helt rödflammig på bröstet när jag är nervös, vilket jag aldrig upptäckt innan ;O Aja världen rasar väl inte samman för det heller :)


Har börjat med mina vitamin-chock tabletter idag också och får se om jag märker någon skillnad. Svenska sjukvården må vara gratis/billig, så länge man är frisk men fy satan vad äckligt dyrt mediciner är. Jag menar ett paket vitaminer, vad kan de tänkas kosta? 100 spänn, max! Nej, 319 riksdaler! Och järntabletter, 350? Gräsligt dyrt enligt mig för så pass "enkla" preparat. Jag tycker faktiskt att de borde sänka priserna, åtminstone till barn. Kan tänka mig att det finns en hel del barn där ute som verkligen är sjuka men som har föräldrar som inte har råd, eller som iallafall får kämpa för att ha råd, så ska det inte va. Finns väl i och för sig någon max-belopp, vet inte vad den ligger på dock..


Men nu måste jag kila iväg, Kram och Puss!


Förresten fick jag en fråga från en läsare angående vad lillen ska heta i efternamn, om han ska få mitt eller Micks efternamn. Han ska få mitt. Eller jag ska byta tillbaka till min mammas flicknamn Dahlström. Så de blir helt enkelt en liten Love Dahlström :)





Av Jacquline - 8 februari 2010 11:11

Hej och godmorgon :) Nyss tagit mig ur sängen, var ingen behaglig match i och med att jag börjat få foglossning. Började känna av det i förrgår och imorse var det ett helvete. Min säng står på golvet, hade mer behövt handikapp ben på den kände jag ;) Har i alla fall hunnit vart uppe och ätit frukost och nu ska jag snart iväg till kuratorn sen till mödravården och lämna blodprov, igen. Och sen dit om en vecka och lämna ett till! Min stick-rädsla lär vara som bortblåst efter det här.


Well well, satt uppe till 12 i natt och kämpade med en svenska uppgift, ett "tal" vi ska hålla på 3 minuter. Sen när jag loggar in på skolans hemsida efter 12-slaget så är det ju helt plötsligt vecka 6.. vi har inte ens svenska idag, det var förra veckan vi hade det. Som jag kämpade, somnade ju nästan stående. Suck.. jag gjorde samma fel förra veckan! Jaja, nu är det gjort, nu slipper jag sitta och nöta sönder hjärnan idag :) Jag hoppas verkligen det blir bra, jag är ingen vidare talare :/ Ne så ska man inte tänka.. Jag är bra, jag är bäst, jag klarar det här utmärkt! (Yeah right..).


Sitter och fördriver morgontiden med att kolla på bilder, inser att jag fullständigt förträngt hur jag såg ut innan jag blev gravid, jag har att kämpa mot till hösten.. Det går ju iallafall att drömma om att få tillbaka den ursprungliga formen ;) Men skulle jag inte få det så är det hur som hälst värt det, utan tvekan. Jag älskar min mage, det finaste jag har ligger där inne :)<3 Lite skavanker här och där är ett billigt pris att betala för att få de!

   

Hade nog inte mer än så på hjärtat, nu ska jag kila ut i slaskvädret och gå till bussen. Kramen och Pussen!

Av Jacquline - 7 februari 2010 14:54

  

Jaa.. kan inte beskriva det bättre än såhär.. Det här är jag?

Presentation


Skriver om mitt liv som 17 årig mamma till Lowe. En liten prins född 29 April 2010.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Senaste inläggen

Dagens länkar

Dagens Länkar

bubbelroom

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor

Sök i bloggen

Bloglovin

Bli mamma

Lnk Juice


Ovido - Quiz & Flashcards