TvåBlirTre

Direktlänk till inlägg 17 december 2009

Svar från frågestund

Av Jacquline - 17 december 2009 18:53

Här kommer svaren på era frågor från frågestunden, kul kul :) Och tack för alla fina kommentarer! Det stärker och värmer massor :)


Hur reagerade du när du fick beskedet om att du var gravid?
Hehe fick nån jättekonstig första reaktion, troligen för att jag inte var alls beredd på att jag skulle vara gravid och fick en jättechock när stickan visade ett plus. Väldigt blandade känslor som jag inte riktigt kan beskriva. Men allra första reaktionen var jätteglad blandat med förvirring. sen när det smält lite kom det fram en stor rädsla istället och blev jätteledsen. Tänkte att pappan aldrig skulle vilja behålla det och att jag skulle bli tvungen att ta bort det. Hundra miljoner frågor i huvudet bara. Det här svaret kan bli sidor långt men känns som jag fick med de mest relevanta där iallafall :)


Vad läser du?
Jag läser Samhäll/Beteendevetenskap.


var graviditeten planerad?
Graviditeten var inte planerad, jag tog p-sputa under tiden jag blev gravid. Men lillprinsen är precis lika önskad ändå :)


vad är det bästa med att vara gravid?
Oj, svår fråga. Men jag skulle nog säga att bara ligga och känna när bebisen sparka och känna att det är Min. En liten människa som jag skapat och ska leva med och uppfostra hela livet. Det är någon magisk känsla med de :)


Hur känns det att bli mamma och hur har din omgivning reagerat?
Det känns för tillfället hur bra som helst att bli mamma. I början fick jag några såna perioder som jag tvivlade lite på om jag verkligen gjort rätt val och lite rädslor för hur jag skulle klara det, men nu känns det som sagt helt rätt och jag VET att vi kommer klara det hur bra som helst :) Lycklig och förväntansfull!

Omgivningen tycker jag överlag har tagit det väldigt bra, tycker egentligen inte att jag fått några negativa reaktioner. Min mamma blev till att börja med väldigt chockad, ledsen men under tiden har hon smält det och hon tar det idag väldigt bra och verkar mest glad enligt mig och jag känner att hon stöttar mig i beslutet. Min pappa och min killes föräldrar har tagit det bra från början. Sen ett litet inflik från pappan här som säger ;)

"Jag reagerade först lite negativt, men sen när jag funderat på de ett tag så känndes de självklart faktikst :D eller underbart!"


Vilka var de första graviditetssymtomen för dig? :)
Jag har haft väldigt sparsamt med symtom tycker jag, var någon vecka där som jag mådde lite illa, samma sak med trötthet. Var extremt trött i en vecka men sen var det över. Humöret har svängt lite också fast det gör det fortfarande ;) extremt lättirriterad och känslig för allting. Lider med med min kille gör jag :P


Var det ett självklart val för er att behålla bebisen?
Njae från första början var det inte det, kändes väl ganska självklart för mig men eftersom pappan var mer tveksam så övervägde vi lite, men som han sa i ett svar här ovanför så kändes de självklart för honom också efter ett tag. Så vi kom ganska snabbt överens om att vi skulle behålla barnet.


Hur gammal är killen din och hur ställer han sig till att bli pappa? :)
Han fyller 19 i januari. Och här har han fått svara själv på frågan igen ;)
"Jag känner positivt fullt ut att bli pappa, de är liksom inte vem som helst man kan tänka sig att dela hela sitt liv med, som tur är så har jag hittat den tjejen, vet att jag alltid kommer vilja dela varje sekund med henne så varför inte bli pappa i ung ålder. Tycker de är bättre att vara ung förälder och känner mig redo för det."

Var bebisen planerad eller bara hände det?
Svarade på någon liknande fråga här ovanför. Så säger igen att det inte var planerat, tog p-spruta så hade inga planer på att jag skulle bli gravid även om jag hemskt gärna ville :P


Hur länge har du och pappan till barnet varit tillsammans?
Vi har varit tillsamman i snart 2 år.


Ska du fortsätta plugga under graviditen elr hur gör du med skolan och vad går du för linje?
Som föregående svar går jag Samhäll/Beteendevetenskap, jag ska fortsätta på den linjen och jag går 1:an ut men sen tar jag ledigt i 1 år och börjar 2:an ett år senare än mina klasskamrater. Jag tycker de känns bäst eftersom ett barns första år är väldigt viktig. Känner att jag kan ta igen ett år i skolan men jag kan aldrig ta igen mitt barns första år så jag vill lägga min tid och energi på honom.


Hur ser dina framtidsplaner ut? alltså med jobb o sånt?
Jag är inte helt säker på vad jag vill jobba med faktiskt, polis lockar men jag vet inte :P Jag vill jobba med människor på något sätt iallafall, så mycket vet jag. Är intresserad av psykologi så något runt det ämnet hade varit intressant.


hur träffades du och din kille?
Ja du :P Första gången jag vi så varandra var på gymmet som min pappa hade, jag tränade där och jobbade lite då och då och min kille tränade där. Jag tog reda på hans msn (eftersom han var så fruktansvärt snygg, hehe ;D) och det var där vi började prata sen efter ett par månader bestämde vi att vi skulle träffas hemma hon mig, sen gick de fort :P


känner du att han tveklöst är den rätta för dig?
Ja absolut, hade jag inte kännt det så hade jag aldrig valt att skaffa barn med honom. Jag tycker det är väldigt viktigt att barnet har sin pappa med i bilden, iallafall känner jag att jag vill dela hela mitt liv med den person som är pappa till mina barn. Sen finns det ensamståendemammor som klarar det finfint ändå, de beundras jag över, ni är starka :)


tycker du att det är jobbigt med alla människor som kritiserar "unga mammor", påverkar det ditt självförtroende?
Jag personligen har inte känt av de här "unga mammor hatet" alls mycket, de flesta, i princip alla jag möter är väldigt positiva mot mig. Tror att det har en del att göra med mitt sätt, jag tar det helt på allvar och det märks. Beter mig kanske mer moget än många andra i min ålder. Jag tror att många människor som klagar på unga mammor inte har pratat med dem, de generaliserar hur en typisk 15-16-17 är och tar för givet att alla är så. Jag tar inte åt mig och det påverkar inte mitt självförtroende, jag VET att jag kan ge mitt barn den kärlek han behöver och att jag kan ta hand om honom på ett lika bra sätt som en äldre även om jag är medveten om att jag behöver kämpa mer för det i och med att ekonomin inte är lika bra som hos en heltids arbetande.


kommer du fortsätta o plugga ? LOVAR DU ATT TA MED DIN BEBIS TILL SKOLAN!
Hahaha Jag lovar att jag ska komma och hälsa på ;D Och hurvida jag ska fortsätta plugga har jag svarat på innan. Jag ska fortsätta men jag tar ledigt ett år.

 

 
 
Matilda

Matilda

17 december 2009 19:38

Ååå så mysigt för er! Är verkligen jätte glad för eran skull, önskade jag också kunde få ett sånt mirakel...

Kramar en tjej från samma skola

http://www.tildozz.blogg.se

 
Ingen bild

Mormor

18 december 2009 18:02

Hejsn! Vilka kloka frågor och tillika svar. Skönt att höra att ni är så överens och att ni tar ert ansvar. Kramar i massor/Mormor

 
Budda

Budda

26 december 2009 02:07

Jätteku att läsa. Hamnade här av en slump. Fin blogg. Fin mage. Fina föräldrar.

I bland blir det inte som man tänkt men det kan bli bra ändå. :)

Lycka till.
Var rädd om dig.

http://www.budda.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jacquline - 6 augusti 2010 23:23

Framöver så kommer jag att skriva på http://mammatilllowe.blogg.se istället, hoppas ni fortsätter att läsa!!! :D<3 ...

Av Jacquline - 29 juli 2010 19:46

Jaha då rinner tårarna igen.... men det får bli så här nu, jag orkar inte kämpa mer, tyvärr. Det är väl ingen hemlighet och i morgon vet alla ändå. Jag och Lowe kommer flytta till pappa tills de att jag och Lowe hittar en egen lägenhet. Självklart ho...

Av Jacquline - 29 juli 2010 10:55

Oh vilken kreativ morgon :) Gick upp klockan 8 efter att ha legat och snackat med min lilla prins i sängen någon timma. Insåg att det inte fanns nått att äta till frukost så tänkte baka scones. Insåg att det varken fanns mjölk eller smör så sprang bo...

Av Jacquline - 28 juli 2010 20:38

Så nu har min duktiga prins blivit vaccinerad, han fick till ett litet tjut men sen blev han tyst när jag tog upp honom. Jag ville dock inte se så jag gick där i från, började ju nästan gråta av att gå in i rummet haha, jag är lite larvig men sprutor...

Av Jacquline - 28 juli 2010 10:37

Hej igen!! Jag och Lowe har varit hos pappa några dagar, där av min kassa uppdatering. Har inte mått nå vidare bra så har inte haft någon ork. Idag ska iallafall Lowe till BVC och få sin 3 månadersvaccin, usch hoppas att han inte blir allt för f...

Presentation


Skriver om mitt liv som 17 årig mamma till Lowe. En liten prins född 29 April 2010.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<<
December 2009 >>>

Senaste inläggen

Dagens länkar

Dagens Länkar

bubbelroom

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor

Tidigare år

Sök i bloggen

Bloglovin

Bli mamma

Lnk Juice


Ovido - Quiz & Flashcards