TvåBlirTre

Direktlänk till inlägg 17 april 2010

Alla stör sig på mig... eller?

Av Jacquline - 17 april 2010 19:00

Jag har tänkt på det här med att väldigt många unga mammor/gravida känner sig så nedvärderade av omvärlden. Som nedlåtande blickar, kommentarer osv. Jag tror inte ens att hälften av det där i verkliga livet är nedlåtande men där emot är det lätt att man går omkring med tanken att folk tycker jag är konstig, folk gillar inte mig, folk stör sig på mig. Går man omkring med den tanken, ja, då blir ju helt plötsligt vanliga blickar nedlåtande blickar. En liten fråga eller kommentar kan uppfattas som något helt annat bara för att man går omkring med tron att alla hatar en.


Går jag ut på stan, ja folk tittar. Speciellt nu när våren är här och man har mindre kläder. Men jag tycker inte att blickarna är nedlåtande. Ser jag en gravid kvinna så är det inte ovanligt att jag tittar, det har jag alltid gjort och det är inte för att jag tycker hon är konstig. Det är för att jag tycker det är fint! Faschinerande, vackert.. Hon sticker ut från mängden helt enkelt. Man kan titta på en människa för att den är ovanligt snygg.. eller ful. Om någon tittar speciellt på en när man inte är gravid också kan känslan av att det är något som är fel komma upp, att man ser konstig ut, börjar pilla sig i håret eller letar fläckar på kläderna. Detta måste ju också endast handla om dålig självkänsla. Tillbaka till saken, ser jag en ung tjej med barnvagn eller mage så kan jag också titta bara för att hon är ung, heller inget nedlåtande med det, men hon sticker ut från mängden. Kort och gott, vi tittar på folk som sticker ut, bra/dåligt? Det lär vi aldrig få reda på, men går vi in med tanken att blickarna är bra så blir dem bra! :)


Samma sak med kommentarer, senaste veckorna när jag vart inne i en affär så kommer det nästan alltid fram minst en person som frågar när jag ska ha barn eller liknande frågor. Speciellt från personen i kassan, inte sällan så smyger de fram frågan i slutet om hur gammal jag är. Detta tror jag också är ett tillfälle då många skulle känna obehag och lite kränkande. Men varför? Egentligen. Jag svarar på frågan och nästan alltid flyter samtalet på som vanligt "Lycka till, ha det bra".. kränkande? nej, inte speciellt? Vid ett tillfälle fick jag svaret "är inte det lite för tidigt?", det var en tjej i 18-20 års åldern. Jag kunde fortfarande stå med rak rygg och säga "tidigt är det, men för tidigt tycker jag inte att det är". Jag är stolt över att jag inte sjönk där faktiskt. Ända hon hade till svar där var ett osäkert skratt och "okej, lycka till.". Så, stå på er tjejer! Allt är inte negativt! Tänk på vad personen sa en gång extra, fanns det något negativt i personens ord eller är det ren inbillning? Och är personen negativ så vad fasen det är väl inte ditt problem att hon är trögtänkt, bättre att visa att du är stark och står för dina val i livet, då blir du genast mer accepterad :)

 
 
Julia

Julia

17 april 2010 19:46

Jag kan känna som många andra att det kanske är för tidigt, men det är vad jag känner efter mig själv, jag själv skulle inte klara av att ha barn nu, för MIG är det för tidigt.
Jag känner inte direkt dig, men bara av att titta på dig så ser man verkligen hur otroligt stark du är. Jag tror inte att du kommer att klara det här, jag vet att du kommer det. Kan riktigt se i din blick hur stolt du är över det här och hur väl du kommer att ta hand om din lille "prins". Jag är helt övertygad om att du kommer att bli en toppenmamma Jacquline :) sköt om dig!

http://natgicksnett.blogg.se

 
Silvana

Silvana

18 april 2010 08:14

Frågan om det är tidigt att skaffa barn vid 17-18 beror nog helt på hur man är som person. Hur mogen man är, vilka värderingar man har osv. Jag som är 32 år nu tycker det är tidigt, men det beror ju på att jag själv var väldigt omogen när jag var 17.. Kan för mitt liv inte tänka mig att jag skulle ha fått barn då! Så man kan ju bara relatera till sig själv. Många gör detta och då blir reaktionen att "oj, vad tidigt!" . Det är ju inte nedvärderande på nåt sätt, bara en reaktion! :) Precis som andra tycker att jag kanske är gammal för att få första barnet.. Jag blir ju inte arg eller besviken för att folk reagerar så heller..

Man har ju mer erfarenheter som lite äldre mamma vad gäller jobb, ekonomi, bostad & livet överlag, men det är ju inget som säger att man är bättre mamma för det. Men det kan vara ett plus i kanten, att man redan snubblat över mattkanter! Är övertygad att du kommer bli en superbra mamma.. :) precis som jag.. :) Mycket hänger på självkänslan och hur man tolkar sin omgivning!

Lycka till med bebben! Snart är det dax för ankomst! :)

http://silvanas.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jacquline - 6 augusti 2010 23:23

Framöver så kommer jag att skriva på http://mammatilllowe.blogg.se istället, hoppas ni fortsätter att läsa!!! :D<3 ...

Av Jacquline - 29 juli 2010 19:46

Jaha då rinner tårarna igen.... men det får bli så här nu, jag orkar inte kämpa mer, tyvärr. Det är väl ingen hemlighet och i morgon vet alla ändå. Jag och Lowe kommer flytta till pappa tills de att jag och Lowe hittar en egen lägenhet. Självklart ho...

Av Jacquline - 29 juli 2010 10:55

Oh vilken kreativ morgon :) Gick upp klockan 8 efter att ha legat och snackat med min lilla prins i sängen någon timma. Insåg att det inte fanns nått att äta till frukost så tänkte baka scones. Insåg att det varken fanns mjölk eller smör så sprang bo...

Av Jacquline - 28 juli 2010 20:38

Så nu har min duktiga prins blivit vaccinerad, han fick till ett litet tjut men sen blev han tyst när jag tog upp honom. Jag ville dock inte se så jag gick där i från, började ju nästan gråta av att gå in i rummet haha, jag är lite larvig men sprutor...

Av Jacquline - 28 juli 2010 10:37

Hej igen!! Jag och Lowe har varit hos pappa några dagar, där av min kassa uppdatering. Har inte mått nå vidare bra så har inte haft någon ork. Idag ska iallafall Lowe till BVC och få sin 3 månadersvaccin, usch hoppas att han inte blir allt för f...

Presentation


Skriver om mitt liv som 17 årig mamma till Lowe. En liten prins född 29 April 2010.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21
22
23
24 25
26
27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Senaste inläggen

Dagens länkar

Dagens Länkar

bubbelroom

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor

Tidigare år

Sök i bloggen

Bloglovin

Bli mamma

Lnk Juice


Ovido - Quiz & Flashcards