TvåBlirTre

Direktlänk till inlägg 12 april 2010

Varning för övningsföräldrar

Av Jacquline - 12 april 2010 08:09

Hmm... tv-programmet på tv4+.. Kanske ingen fakta man borde gå på? Programmet går ut på antal par mellan 16-19 år får prova på livet som vuxen och förälder. Dessa har alltså drömmar sedan tidigare att bli föräldrar. Men alltså "prova på att vara förälder". Man kan inte prova att vara mamma eller pappa. Antingen så är man det eller så är man inte det. Man kan prova att ta hand om ett barn men man kan inte prova att vara mamma till det. I och med det så kan man heller inte prova sin mognad över om man klarar av att vara förälder heller. Det som provas är väl ungefär om du är mogen över att jobba på ett dagis eller liknande. Mammarollen är något som växer fram under graviditeten och papparollen med antar jag, alternativt när barnet är fött. Brukar sägas att magen föder mamman och barnet föder pappan. Låter rimligt men inget jag kan säga något om eftersom jag inte är någon pappa :) Sak samma, jag tror ni förstår vad jag menar?

Jösses vad med "propaganda" de blev för unga föräldrar idag då, inte min mening. Jag gillar egentligen inte alls sånt. Jag gillar inte gruppindelningen av "unga föräldrar" och "föräldrar". I mångas öron låter detta som "dåliga föräldrar"-"bra föräldrar". Hade man haft gruppindelningen "bra föräldrar-dåliga föräldrar" så är det möjligt att majoriteten i dålig-fliken skulle vara de yngre. Av rent biologiska skäl med tanke på att mognaden och ekonomin är godare hos 30 åringarna än 15 åringarna från början. Men för att hamna i "bra-fliken" så krävs en himla massa kärlek och det har 15 åringen lika mycket (eller lite) av som 30 åringen i allmänhet. Barnet bryr sig absolut mer om kärleken än om pengarna, huvudsaken att det går runt och inte drabbar barnets hälsa eller något så tror jag inte det spelar någon roll. Barnet mår bättre hos den halvfattiga 15 åringen som precis får ekonomin att hålla ihop men som överöser sitt barn med kärlek än hos den rika 30 åringen med flott villa som överöser barnet med massa matriella ting. Mognad växer fram under graviditeten hos de flesta, dock inte hos alla. Varken hos alla 15 åringar eller hos alla 30 åringar. Det som gör att fler 30 åingar har mognaden som krävs är att många hade den innan graviditeten.  Japp, förälder som förälder helt enkelt, "dålig-bra förälder", inget med åldern och göra egentligen.


Och många som man säger till att man inte gillar fördelningen av "unga mammor och mammor" till frågasätter varför jag går på ung mamma grupp och tycker att jag stärker uttrycket..  Det tycker inte jag. Det har väl inte med just grejen att bli mamma att göra utan mer att man umgås bättre med folk i sin egen ålder. Jag har mer gemensamt med dem än med 30 åringar. och jag har mer gemensamt med dem än vad jag har med tonåringar utan barn. Det är ett sätt att lära känna folk som man har något gemensamt med, sen gruppens namn har väl inte direkt någon betydelse.


Pokaler och diplom till den som orkat läsa det här inlägget ;) Nu ska jag kila iväg med min böld! Puss & Hej!


 
 
Ingen bild

Sara

12 april 2010 09:11

Jag håller med dig!! Skulle vara intressant att höra hur du ser på adoption. Eftersom du skriver det här med "magen föder mamman". Har själv ställt mig frågan och jag tycker det är svårt. Du är klok och har mycket vettiga tankar! Fortsätt så tjejen!

 
Mormor

Mormor

12 april 2010 17:52

Tack för både diplom och pokal! Jag behöver pryda vägg och bokhylla. Annars så var det kloka tankar du skrev ner. Sköt om dig. KRAM

http://tantgul60plus

 
Ingen bild

mor

12 april 2010 18:20

tack, för diplom o pokaler, dom pryder min bokhylla fint ;)

 
Jeanette

Jeanette

12 april 2010 19:35

gillar din blogg .

http://www.principes.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jacquline - 6 augusti 2010 23:23

Framöver så kommer jag att skriva på http://mammatilllowe.blogg.se istället, hoppas ni fortsätter att läsa!!! :D<3 ...

Av Jacquline - 29 juli 2010 19:46

Jaha då rinner tårarna igen.... men det får bli så här nu, jag orkar inte kämpa mer, tyvärr. Det är väl ingen hemlighet och i morgon vet alla ändå. Jag och Lowe kommer flytta till pappa tills de att jag och Lowe hittar en egen lägenhet. Självklart ho...

Av Jacquline - 29 juli 2010 10:55

Oh vilken kreativ morgon :) Gick upp klockan 8 efter att ha legat och snackat med min lilla prins i sängen någon timma. Insåg att det inte fanns nått att äta till frukost så tänkte baka scones. Insåg att det varken fanns mjölk eller smör så sprang bo...

Av Jacquline - 28 juli 2010 20:38

Så nu har min duktiga prins blivit vaccinerad, han fick till ett litet tjut men sen blev han tyst när jag tog upp honom. Jag ville dock inte se så jag gick där i från, började ju nästan gråta av att gå in i rummet haha, jag är lite larvig men sprutor...

Av Jacquline - 28 juli 2010 10:37

Hej igen!! Jag och Lowe har varit hos pappa några dagar, där av min kassa uppdatering. Har inte mått nå vidare bra så har inte haft någon ork. Idag ska iallafall Lowe till BVC och få sin 3 månadersvaccin, usch hoppas att han inte blir allt för f...

Presentation


Skriver om mitt liv som 17 årig mamma till Lowe. En liten prins född 29 April 2010.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21
22
23
24 25
26
27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Senaste inläggen

Dagens länkar

Dagens Länkar

bubbelroom

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor

Sök i bloggen

Bloglovin

Bli mamma

Lnk Juice


Ovido - Quiz & Flashcards